Het ziekenhuisdieet: waarom het wel werkt en waarom je het toch niet moet doen

Het is misschien wel het bekendste en meest beruchte crashdieet dat er is: het ziekenhuisdieet. Kilo’s bij de vleet kwijtraken door jezelf chronisch uit te hongeren, zo zou je het ziekenhuisdieet kunnen typeren. Hoe zijn mensen hier ooit bij gekomen en waarom is het zo’n bekend dieet? Het dieet werkt wel en toch is het advies om er niet aan te beginnen. Waarom is dat?

Wat is het ziekenhuisdieet

Anders dan veel andere bekende dieëten, zoals het Sirtfood dieet of het New Fysic dieet, is het ziekenhuisdieet geen uitvinding van een persoon of kliniek. Waar het echt ontstaan is, is niet bekend, maar de meest gehoorde uitleg is dat het een dieet is dat door een Deense dokter is bedacht om patiënten met obesitas snel gewicht te laten kwijt raken. In het Engels wordt het ziekenhuisdieet dan ook wel “The Copenhagen diet” of gekscherend “Danish royal hospital diet” genoemd. Of het verhaal van de oorsprong klopt, dat weten we niet, maar dat het een dieet betreft waarbij je heel snel veel kilo’s kwijt kan raken, dat klopt.

Hoe het werkt

Die kilo’s raak je zo snel kwijt omdat je jezelf uithongert. Vrouwen en mannen verbruiken normaal gesproken respectievelijk zo’n 2.000 tot 2.500 calorieën per dag. Bij het ziekenhuisdieet beperk je de inname tot maximaal 1.000 calorieën per dag. Een kilo lichaamsgewicht staat gelijk aan 7.000 calorieën. Doordat je per dag minimaal 1.000 calorieën te weinig binnen krijgt, val je dus al gauw een kilo per week af.

Er zijn heel veel verschillende varianten van het ziekenhuisdieet waarbij je bij sommige varianten zelfs maar 600 calorieën per dag binnen mag krijgen. Het mag duidelijk zijn dat zulke extreme varianten ronduit gevaarlijk voor de gezondheid zijn. Het is op die manier namelijk onmogelijk om voldoende broodnodige voedingsstoffen binnen te krijgen.

De voordelen van het ziekenhuisdieet

Er kleven heel veel nadelen aan het ziekenhuisdieet, maar één ding staat als een paal boven water: het werkt. Althans, voor even. Door voor een periode veel te weinig calorieën in te nemen val je in de meeste gevallen af. En hoe langer je dat volhoudt, hoe meer je afvalt. Daarnaast: het kost je geen geld, maar je bespaart zelfs geld op de boodschappen. Het is bijzonder eenvoudig en iedereen kan er elk moment mee starten: simpelweg heel weinig eten.

De nadelen van het ziekenhuisdieet

Maar tegen die voordelen wegen dus nogal wat nadelen op. Het is ronduit afzien. Door een langere tijd zo weinig te eten vraag je het uiterste van je discipline. Menig etentje en feestje zal aan je voorbij gaan en je lichaam zal veelvuldig om meer eten vragen. De kans is groot dat je ergens gedurende het dieet de discipline niet meer op kan brengen. Vaak verval je dan in een ware inhaalslag, waarbij je behoorlijk aan het eten slaat. Je komt dan juist weer aan, waarna je weer wil afvallen, enzovoorts. We noemen dat ook wel het jojo-effect.

Daarnaast is het ronduit ongezond voor je. Je krijgt te weinig voedingsstoffen binnen, wat je immuunsysteem verzwakt en op den duur tot allerlei vervelende klachten kan leiden. Klachten als hoofdpijn, buikpijn en lusteloosheid zul je al snel gedurende het dieet ervaren. Maar humeurschommelingen, een teruglopende conditie en een verhoogde vatbaarheid voor verkoudheden en andere virussen kunnen na verloop van tijd ook optreden.

Tot slot is al dat afzien en het harde werken maar zelden duurzaam: het jojo-effect zorgt ervoor dat je niet lang op je streefgewicht blijft. Je lichaam staat in de hongerstand en slaat extra vetten op, terwijl jij weer begint met eten na afloop van het dieet. Je hebt daarnaast behoorlijk wat spiermassa verloren tijdens het dieet, waardoor je veel minder calorieën verbrandt dan toen je aan het dieet begon. Het gevolg is dat je in rap tempo weer aankomt, waarbij al het eerder geboekte resultaat als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Deze optelsom zorgt voor een harde conclusie: je kan met het ziekenhuisdieet kortstondig flink afvallen, maar als je gezondheid je lief is doe je het niet. Er kleven simpelweg teveel nadelen aan. Kies liever voor een gezond en duurzaam alternatief.

Maaltijdshakes om écht duurzaam af te vallen

Een ziekenhuisdieet is gelukkig ook helemaal niet nodig, want er is een gezond, effectief en verantwoord alternatief in de vorm van maaltijdshakes. Met een maaltijdshake van Be-Slank krijg je alle benodigde dagelijkse voedingsstoffen binnen, terwijl er haast geen suiker en koolhydraten tegenover staan. Weinig calorieën voor veel voedingsstoffen dus.

Je vervangt simpelweg één of meerdere maaltijden voor een maaltijdshake van Be-Slank waardoor je op een verantwoorde en duurzame manier af kan vallen. De maaltijdshakes smaken lekker en verzadigen, waardoor je niet het gevoel hebt dat je bezig bent met een uitputtend dieet. Kies dus voor gezond: laat dat ziekenhuisdieet links liggen en val op een verantwoorde manier af.

2 reacties

  1. Samantha op zegt:

    Met de maaltijdshakes van be slank krijg je dan toch ook veel te weinig calorieën binnen per dag? Wat maakt jullie dieet dan zo anders?

    • Be-Slank op zegt:

      Hallo Samantha,

      Dat is een goede en terechte vraag! Het grote verschil zit hem toch wel in de kcal inname per dag. Waar je bij het ziekenhuisdieet niet boven de 1000 kcal per dag zal uitkomen, maar eerder rond de 600 kcal. Krijg je bij het Be-Slank dieet zo’n 1250 kcal per dag binnen, daarnaast eet je bij ons dieet een normale gezonde warme maaltijd en zitten er in onze shakes alle voedingsstoffen die je lichaam maar nodig heeft. Hierdoor hoef je niet bang te zijn, dat je lichaam tekorten van vitaminen, mineralen, vezels etc zal oplopen. Zie ons dieetplan.

      groetjes,

      Janneke
      Team Be-Slank

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *