Een opgeblazen buik door eiwitten? Zo kun je dat voorkomen

Eiwitten zijn erg belangrijk voor ons lichaam. Ze zijn bijvoorbeeld goed voor de spieren en ze kunnen helpen bij het afvallen. Toch hebben eiwitten niet alleen maar voordelen. Ze kunnen namelijk ook een opgeblazen gevoel en een opgeblazen buik veroorzaken. Waarom kunnen eiwitten eigenlijk voor zo een ongemakkelijk gevoel in de buik zorgen? En is dat ook te voorkomen?

Wat zijn eiwitten?

Laten we bij het begin beginnen. Wat is een eiwit nou eigenlijk precies? En is er een verschil tussen eiwitten en proteïnen? Om maar met dat laatste te beginnen: proteïne is een ander woord voor eiwit, maar we bedoelen er hetzelfde mee. Er is dus geen verschil.

Een eiwit is een zogeheten macronutriënt die erg belangrijk is voor het opbouwen van spiermassa. Je kan het vinden in dierlijke producten, maar ook in andere bronnen, zoals noten en peulvruchten.

Er zijn meerdere macronutriënten, 3 om precies te zijn: eiwitten, koolhydraten en vetten. Die macronutriënten leveren het lichaam energie. Omdat het lichaam er grote hoeveelheden van nodig heeft om in leven te blijven wordt de term “macro” gebruikt. Een gram eiwit bevat 4 calorieën. Het lichaamsgewicht van een volwassen persoon bestaat voor ongeveer 15% uit eiwit.

Wanneer het lichaam eiwitten afbreekt wordt de spiermassa van het lichaam ondersteund. Dat bevordert vervolgens dan weer de stofwisseling. Door dit effect spelen eiwitten dus ook een belangrijke rol bij het afvallen. Daarvoor is het immers van belang dat de stofwisseling op peil blijft. Bovendien zorgen eiwitten voor een verzadigingsgevoel en dus een verminderd hongergevoel.

Waarom kunnen eiwitten voor een opgeblazen buik zorgen?

Het komt voor dat mensen een opgeblazen buik krijgen na het eten of drinken van veel eiwitten. Dat kan na een eiwitrijke maaltijd gebeuren of na het nemen van een eiwitshake. Daar kunnen een aantal redenen voor zijn.

Allereerst zijn eiwitten voor je lichaam wat lastiger te verteren. Het komt dan ook daardoor dat je langer een verzadigd gevoel hebt. Het kost je lichaam relatief veel moeite om eiwitten af te breken, waardoor je metabolisme flink aan het werk wordt gezet. Heel fijn als je wilt afvallen natuurlijk, maar een bijwerking hiervan kan zijn dat eiwitten zwaar op de maag vallen en voor een opgeblazen buik zorgen. Dat komt, omdat we soms niet genoeg spijsverteringsenzymen binnenkrijgen om de eiwitten snel af te kunnen breken. Toen we alleen nog natuurlijk voedsel aten was dat geen enkel probleem. Maar we eten nu veel bewerkt voedsel, en bij het bewerken gaan veel spijsverteringsenzymen verloren.

Een andere reden voor een opgeblazen buik bij het eten van eiwitten kan simpelweg een tekort aan de andere macronutriënten zijn. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je een dieet volgt dat enorm gefocust is op eiwitten, maar waarbij er dus te weinig calorieën en vetten je lichaam binnen komen. Deze tekorten stapelen zich op en gaan uiteindelijk de darm irriteren, wat voor zowel constipatie als een opgeblazen gevoel kan zorgen.

Ook kan er in je maag een te hoge pH waarde ontstaan, wanneer je teveel eiwitrijke voeding eet. Eiwitrijke voeding, zoals vlees en zuivel, zorgen voor zuurvorming. Wanneer dat teveel gebeurt gaat de maag uiteindelijk irriteren en ontstaan er ongemakken zoals luchtvorming en een opgeblazen gevoel.

Tot slot bevatten veel eiwitrijke producten ook veel lactose. Met name bepaalde supplementen bevatten veel lactose. Als je in meer of mindere mate lactose-intolerant bent, zal je buik flink kunnen opzwellen wanneer je er grote hoeveelheden van binnen krijgt.

Wat kun je doen tegen een opgezwollen buik door eiwitten?

Alle genoemde oorzaken van een opgeblazen buik door eiwitten zijn eigenlijk relatief simpel te omzeilen. Zorg allereerst dat je niet teveel bewerkt voedsel eet. Je hoeft heus niet alleen nog naar biologische winkels toe, maar probeer regelmatig échte onbewerkte voeding aan je dieet toe te voegen. Daarmee krijg je voldoende van die belangrijke spijsverteringsenzymen binnen.

Zorg daarnaast voor een veelzijdig dieet. Door voldoende van alle macronutriënten binnen te krijgen, voorkom je overbelasting van je darmen. Zorg voor een evenwichtige maaltijd, rijk aan de juiste vetten, voldoende calorieën en eiwitten.

Beperk tot slot de inname van zuivel. Een teveel aan lactose en een teveel aan maagzuur kunnen beiden zorgen voor een flink opgeblazen buik. Door je zuivelinname te beperken kun je dit voorkomen.

Wil je afslanken, voldoende eiwitten binnen krijgen, maar geen last krijgen van een opgezette buik? Probeer dan eens af te vallen met een maaltijdshake. De maaltijdshakes van Be Slank bevatten bijvoorbeeld een goede verhouding aan macronutriënten, zijn gluten- en lactosevrij, vegetarisch en zitten boordevol vitamines en mineralen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *