Sukrin in plaats van suiker, is dat gezond?

Het wordt het natuurlijke alternatief van suiker genoemd: sukrin. En het mooie is, er zitten geen calorieën in. Klopt dat eigenlijk wel? En past sukrin binnen een dieet? We gaan maar eens op onderzoek uit.

Wat is sukrin?

Sukrin is de handelsnaam van de polyol erythritol, een zoetstof waar zo goed als geen calorieën in zitten. Erythritol zie je op verpakkingen staan als een e-nummer (E968) en chemische formule is C4H10O4. De stof werd al in 1852 ontdekt maar het duurt nog tot 1990 voordat het in Japan officieel als natuurlijke zoetstof wordt aangemerkt. Erythritol komt van nature voor in enkele fruitsoorten, paddenstoelen en gefermenteerde producten.

De erythritol die we onder de naam sukrin in de winkel kunnen kopen wordt voornamelijk uit maïs gemaakt maar kan ook uit granen, suikerbieten of suikerriet vervaardigd worden. Dit gebeurt met behulp van enzymen. Door een kristallisatieproces komt het er uiteindelijk uit te zien als kristalsuiker of als poeder. Sukrin heeft 70% van de smaaksterkte van echte suiker.

Het verschil tussen sukrin en suiker

Sukrin is dus net een beetje minder krachtig van smaak dan suiker. Dat betekent dat je meer sukrin moet toevoegen om tot dezelfde smaak te komen. Maar dat is niet het enige verschil tussen de twee. Sukrin/erythritol verandert je bloedsuiker- en insulinespiegel niet, het heeft geen effect op de bloedsuiker- en insulinespiegel. Suiker kan voor gaatjes in het gebit zorgen, zoetstof heeft dit effect niet.

Waarom sukrin in plaats van suiker?

Erythritol is goed op te lossen in water en wordt daarom veel verwerkt in producten. Gecombineerd met andere zoetstoffen kan het de levensduur van die producten verlengen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij gebak. Leuk om te weten, maar dat is waarschijnlijk niet waarom je dit artikel bent gaan lezen. Kun je sukrin gebruiken in plaats van suiker in je huidige dieet? Ja, dat kan. Omdat de zoetstof zo makkelijk te verwerken is kun je het gebruiken in plaats van suiker bij bijvoorbeeld het bakken. Maar je kunt het ook toevoegen aan de koffie.

Is sukrin slecht voor je gezondheid?

Sukrin zit in veel producten verwerkt, waaronder in veel light producten. We kunnen ons de zorgen rondom light producten een paar jaar geleden nog wel herinneren. Want waren die vervangende suikers nou wel zo gezond? We kunnen je geruststellen over de veiligheid van sukrin, oftewel erythritol. De polyol werd in 1999 goedgekeurd door het Gezamenlijk Comité van Deskundigen voor Levensmiddelenadditieven van de FAO en de WGO (JECFA). En ook het Wetenschappelijk Comité voor de Menselijke Voeding (WCMV), de voorloper van de EFSA besloot in 2003 dat erythritol veilig kan worden gebruikt in voedingswaren. Dat werd nog eens bevestigd door het EFSA in 2015.

Extra voordelen voor diabetici

Mensen met diabetes weten als geen ander dat het belangrijk is om de bloedsuikerspiegel op pijl te houden. Omdat sukrin geen invloed heeft op de bloedsuikerspiegel is het voor diabetici een perfecte suikervervanger.

Bronnen:
https://www.researchgate.net/publication/274193954_Health_effects_of_erythritol
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/nieuws/zoetstof-erythritol-beschermend-effect-op-bloedvaten-bij-diabetes
http://kindenovergewicht.nl/over-de-zoetstof-sukrin.html
https://www.zoetstoffen.nl/zoetstoffen/polyolen/erythritol/

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *