Laat je de kaas niet van het brood eten met het brooddieet

Zou het niet mooi zijn om met een simpel trucje zomaar kilo’s kwijt te raken zonder al te veel inspanning? Dat soort trucjes zijn er genoeg. Denk aan het ei-dieet of het yoghurt-dieet. Door jezelf min of meer uit te hongeren en het gat dat ontstaat op te vullen met een specifiek voedingsmiddel zou je kilo’s kwijt raken. In principe klopt die claim: als je jezelf uithongert en in plaats van een gevarieerd voedingspatroon slechts één soort voeding, zoals eieren of yoghurt in grote hoeveelheden eet, val je waarschijnlijk in rap tempo af. Niet zo gek toch, want je bent jezelf aan het uithongeren.

Naast een ei-dieet en yoghurt-dieet is het brooddieet zo’n ander beroemd- of misschien wel berucht dieet. Want dat snelle afvallen klinkt misschien wel fijn, maar is het wel duurzaam? Zitten die kilo’s er niet net zo snel weer aan en doe je bovendien geen enorme afbreuk aan je gezondheid? Is het misschien zelfs gevaarlijk? In dit artikel vertellen we je wat het brooddieet is, wat de voor- en nadelen zijn en waarom je er waarschijnlijk beter niet aan kunt beginnen. Er zijn gelukkig gezonde alternatieven waar je hetzelfde mee kunt bereiken.

Wat is het brooddieet?

Het werd in de inleiding al een beetje verklapt: het brooddieet is in het kort een vorm van een zogeheten uithongeringsdieet of crashdieet, waarmee je naar verluid in korte tijd veel gewicht kunt kwijtraken. Het brooddieet is in de jaren ‘80 erg populair geworden. Het is een wisseldieet, wat wil zeggen dat je om de dag het dieet volgt. De ene dag eet je alleen maar brood, met hoogstens wat koffie, thee of bouillon. De andere dag eet je normaal, maar wel gezond.

Hiermee zou je bereiken dat de insuline aanmaak van de alvleesklier optimaal gestimuleerd wordt. Daardoor blijft je suikerspiegel op peil en wordt er dus geen vet opgeslagen. Het is dan ook wel de bedoeling dat je volkorenbrood eet. Dat is rijk aan vezels en voedingsstoffen, waar witbrood juist voor een piek in je bloedsuiker kan zorgen.

De resultaten zijn na een week goed zichtbaar op de weegschaal: je zou gewicht moeten verliezen wanneer je het schema van om de dag brood eten volgt. Aangeraden wordt om het niet langer dan 6 weken te doen wegens de schadelijke gevolgen voor het lichaam op de langere termijn.

Wat zijn de voordelen van het brooddieet?

Eén van de belangrijkste voordelen van een brooddieet is dat het relatief goedkoop is. Brood kost immers niet veel. De kosten van een gevarieerd voedingspatroon zijn natuurlijk veel hoger dan wanneer je alleen brood eet.

Het is daarnaast een betrekkelijk eenvoudig dieet. Je eet om de dag alleen maar brood en dat is het. Geen ingewikkelde schema’s die je hoeft te volgen dus. En niet onbelangrijk voor een dieet: je verliest gewicht. Dat is na enkele dagen waarschijnlijk al zichtbaar en het resultaat wordt versterkt wanneer je het wat langer volhoudt. Omdat brood een behoorlijk vullend gevoel kan geven, zul je tot slot niet een enorm hongergevoel hoeven te ervaren.

Wat zijn de nadelen van het brooddieet?

So far, so good: veel brood eten en veel afvallen. Klinkt haast te mooi om waar te zijn toch? En dat is het ook wel. Op de dagen dat je alleen brood eet, honger je jezelf min of meer uit. Je krijgt natuurlijk wel voeding binnen, maar het is erg eenzijdig. Volkorenbrood is op zichzelf niet ongezond, maar wanneer je alleen dat eet mis je veel belangrijke voedingsstoffen. Je lichaam kan daarop reageren met een soort schrikreactie. Die reactie zie je eigenlijk bij elk crashdieet.

Je lichaam begrijpt niet goed wat er aan de hand is, maar merkt natuurlijk dat de voedingsinname drastisch vermindert. In eerste instantie leidt dat tot gewichtsverlies, maar je lichaam trekt snel genoeg aan de noodrem. Je metabolisme vertraagt en vet wordt opgeslagen. Je lichaam denkt namelijk dat er barre tijden zijn aangebroken. Het effect is dat de gewichtsafname tot een halt komt en dat wanneer je weer ‘gewoon’ gaat eten, de kilo’s er net zo snel weer aan zitten.

Daarnaast is brood best lekker, maar vooral met beleg toch? Tijdens het brooddieet eet je alleen brood. Droog brood. En dat klinkt makkelijker dan het is. Een boterham zonder beleg voelt erg saai en droog aan om te eten, zeker meerdere dagen per week. Het maakt het dieet op termijn lastig vol te houden, omdat je bij elke boterham die je eet de neiging zal voelen om voor (zoet) beleg te kiezen.

Ook de vorm van een wisseldieet spreekt niet iedereen aan. De ene dag veel eten en de andere dag juist weinig is voor sommige mensen lastig vol te houden. Het zorgt ervoor dat je de dag dat je weinig eet toch een groot hongergevoel ervaart, wat de kans groter maakt dat je het dieet niet afmaakt.

Tot slot is het brooddieet in zijn geheel niet bepaald gezond te noemen. Je krijgt voor een langere tijd niet de benodigde voedingsstoffen binnen en als je dat te lang doet kunnen de gevolgen schadelijk voor je lichaam zijn. Je immuunsysteem kan bijvoorbeeld verzwakken bij een tekort aan allerlei voedingsstoffen, wat je weer vatbaar maakt voor allerlei ontstekingen en virussen.

De conclusie: laat je de kaas niet van het brood eten, er is een alternatief!

Al met al wegen de voordelen niet tegen de nadelen op. Je moet flink afzien voor een langere periode en de kans dat de kilo’s er duurzaam afgaan is erg klein. Het brooddieet is weinig creatief en daardoor moeilijk vol te houden. Gelukkig is er een alternatief.

Wanneer je snel wilt afvallen, wil je dat zo verantwoord en duurzaam mogelijk doen. Het is dan nooit aan te raden om voor een crashdieet te kiezen. Een verantwoord alternatief is het afslanken met maaltijdshakes.

Wanneer je afslankt met behulp van maaltijdshakes vervang je één tot twee maaltijden per dag door een maaltijdshake. Zo val je snel af, maar krijg je toch voldoende voedingsstoffen binnen. Zo’n maaltijdshake is namelijk rijk aan vitamines en mineralen, proteïnen en vezels. Daarnaast eet je fruit, groente, salade/rauwkost, en evt. volkorenbrood, havermout, vlees, vis, ei, magere yoghurt. Zo bereik je een gevarieerd gezond voedingspatroon in tandem met snel afslank resultaat. Naar verloop van tijd kun je de maaltijdshakes afschalen. Van twee per dag, naar 1 per dag. En op een gegeven moment niet meer. Net zoals dat je op een gegeven moment de zijwieltjes van de fiets afhaalt, zo kun je nadat je doelen bereikt zijn, zelfstandig verder. Mocht je de shakes lekker en handig vinden (voor onderweg of tijdens een drukke dag bijv.) dan mag je ze blijven gebruiken, maar het hoeft niet.

Maar kies niet zomaar een dieetshake. Vele zitten namelijk boordevol suiker en weinig voedingsstoffen, zie de vergelijkingstabel. Be-Slank biedt maaltijdshakes aan die veel belangrijke voedingsstoffen bevatten. Doordat er vrijwel geen toegevoegde suikers in zitten, krijg je dus voldoende voedingsstoffen binnen, maar val je wel snel af. En het belangrijkste van allemaal: je valt duurzaam en verantwoord af. Die kilo’s komen er niet snel weer aan, en aan je gezondheid doe je tijdens het afvallen geen concessies.

Kies dus liever voor het afvallen met behulp van een maaltijdshake, in plaats van een crashdieet.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *