Vijf tips om snel af te vallen na een bevalling

De eerste weken na de bevalling leef je waarschijnlijk in een roes. Genieten van de kleine spruit, bijkomen van de bevalling, alle kraamvisite die komt en gaat, wennen aan de kortere nachten: eigenlijk is alles even anders dan voor de bevalling.

Het meeste ‘anders’ is natuurlijk hartstikke mooi, maar wacht even: wat ook anders is, zijn die extra kilo’s. Verdwijnen die niet direct na de bevalling? Waarom niet en belangrijker nog: hoe kom je er weer van af? Wij leggen het aan je uit en geven je 5 handige tips waarmee je snel weer die zwangerschapskilo’s kwijt raakt.

Waarom zwangerschapskilo’s niet direct verdwijnen

Bij je eerste zwangerschap zou je misschien hopen dat wanneer de baby eruit is, dat dan ook het grootste deel van het gewicht er af is. Maar als je al eens bevallen bent, dan heb je het al ervaren: niemand, echt niemand, heeft direct of kort na de bevalling op magische wijze direct weer het gewicht van voor de bevalling. Hoe dat komt?

Gemiddeld komen vrouwen tussen de 10 en 15 kilo aan gedurende de zwangerschap, dat is normaal. Tijdens de bevalling komt de baby ter wereld. Die weegt in de meeste gevallen tussen de 2 en 4 kilo. Ook het vruchtwater en de placenta komen eruit, waarmee je tot een kilo of 5 tijdens de bevalling zou kunnen verliezen. Een prima start, maar dan blijft er nog zo’n 5 tot 10 kilo aan ‘zwangerschapskilo’s’ over.

Dat komt, omdat de baarmoeder nog een week of 6 nodig heeft om terug te krimpen naar de oorspronkelijke grootte. Daarnaast zijn de borsten in omvang toegenomen, stroomt er meer bloed door je lijf en heeft je lichaam extra vet opgeslagen. Volkomen logisch dus allemaal, maar hoe stimuleer je op verantwoorde wijze gewichtsverlies na de bevalling?

Tip 1: Volg geen crashdieet

We beginnen meteen maar met het belangrijkste: het is verleidelijk om snel veel kilo’s kwijt te willen raken, maar begin niet aan een crashdieet. Dat is nooit gezond, maar zeker niet als je net bevallen bent. Je slaapt al minder dan voor de bevalling, misschien geef je borstvoeding en het is hoe dan ook een emotioneel intensieve periode. Het laatste wat je lichaam nodig heeft is een tekort aan voedingsstoffen, wat ontstaat wanneer je een crashdieet volgt. Volg ook geen diëten die monotoon zijn en je beperken in variatie zoals bijv. het ei dieet, of het yoghurtdieet.

Tip 2: Wees realistisch

Het is dan ook belangrijk om realistisch te blijven. Face it: je gaat die 5 tot 10 zwangerschapskilo’s niet in een week kwijt raken en dat hoeft ook helemaal niet. Je kan wel je calorie inname beperken met maximaal 500 calorieën per dag. Wanneer je normaal 2.000 calorieën per dag binnenkrijgt, kun je er dan nog 1.500 binnen krijgen.

Elke kilo die je af wilt vallen staat gelijk aan 7.000 calorieën. Met een vermindering van 500 calorieën per dag zou je dus ongeveer een halve kilo per week kunnen afvallen. Wanneer je 5 zwangerschapskilo’s kwijt wilt raken, is het dus realistisch hier in ieder geval tien weken voor uit te trekken.

Tip 3: Gebruik maaltijdshakes

Wanneer je minder calorieën in wilt nemen, is het belangrijk dat je zorgt dat je wel de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Door één of twee maaltijden te vervangen door een maaltijdshake, krijg je aanzienlijk minder calorieën binnen, maar nog wel alle essentiële voedingsstoffen. De maaltijdshakes van Be-Slank zijn een uitstekende en verantwoorde keuze om het afvallen na de bevalling te ondersteunen. Ze bevatten slechts 2,9% (natuurlijke) suikers, bestaan voor meer dan de helft uit proteïnen en zitten boordevol vezels. Bovendien zijn ze ook geschikt voor wie er een vegan lifestyle op nahoudt.

Tip 4: Geef borstvoeding als dat kan

Het is niet voor iedereen weggelegd, maar als het even kan: geef je baby dan zo lang mogelijk borstvoeding. De World Health Organization (WHO) beveelt aan om dat minimaal 6 maanden te doen. Het heeft veel gezondheidsvoordelen voor de baby en bovendien is door onderzoek aangetoond dat het geven van borstvoeding kan helpen met het verliezen van zwangerschapskilo’s.

[bron: https://doi.org/10.3390/nu11040938]

Tip 5: Zorg voor voldoende proteïnen

Voldoende proteïnen zijn belangrijk en zorgen er voor dat je metabolisme een boost krijgt, dat je minder hongergevoel hebt en dat je minder calorieën inneemt gedurende de dag. Genoeg goede redenen dus om na je bevalling flink aan de proteïnen te gaan. Waar je die vindt? In eieren, mager vlees, noten en zaden en zuivelproducten bijvoorbeeld. Maar ook maaltijdshakes die rijk zijn aan proteïnen, zoals de maaltijdshakes van Be-Slank, zorgen er voor dat je weinig moeite hoeft te doen om in één keer een flinke hoeveelheid proteïnen binnen te krijgen.

Beweging

Naast het volgen van een verantwoord dieet, is beweging een tweede belangrijke component van succesvol afslanken. Hier is het verstandig om het even rustig aan te doen, zeker de eerste 2 á 3 weken na de bevalling. Ben je bevallen d.m.v. een keizersnede dan dien je nog langer inactief te blijven. Minstens 6 tot 8 weken, en alleen na goedkeuren van de huisarts. Begin met relatief rustige activiteiten zoals wandelen en fietsen. Oefeningen zoals sit-ups/crunches zijn geen goed idee. Evenmin hardlopen of springen. Pas na ongeveer een half jaar is het weer mogelijk om intensief te sporten. Na een bevalling is het dus des te belangrijker om goed te letten op je voeding. Omdat je beperkt bent in de types, intensiteit en mate van beweging die je kunt ondernemen.

Geniet en neem de tijd

Met de bovenstaande tips zorg jij ervoor dat die zwangerschapskilo’s eraf zijn voor je het weet. Nou ja, misschien niet voor je het weet, maar binnen afzienbare tijd. Het is belangrijk dat je realistisch bent, jezelf de tijd geeft om op een verantwoorde wijze af te vallen en bovenal probeert te genieten van je moederschap. Onthoud dat niemand, zelfs al die bekende sterren, die zwangerschapskilo’s in een week kwijt is. Het kost tijd om dat verantwoord te doen en dat is oké.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *