Het proteïne dieet voor beginners

Als je op zoek bent naar een manier om snel en verantwoord af te vallen heb je het vast wel eens voorbij zien komen: het proteïne dieet, ofwel eiwitdieet. Het eiwitdieet is, zoals de naam al zegt, een dieet gebaseerd op eiwitten. Door meer eiwitrijk voedsel te eten heb je andere stoffen zoals koolhydraten minder hard nodig. Bovendien geeft het eten van eiwitrijk voedsel je een voldaan gevoel. Je kunt dit dieet dus volgen zonder last van honger te krijgen.

Hoe werken eiwitten in je lichaam?

Door het eten van eiwitrijk voedsel vul je je maag maar krijg je veel minder calorieën binnen dan bij het eten van bijvoorbeeld koolhydraatrijk voedsel. Minder calorieën betekent ook minder energie. Dat betekent niet dat je door het eiwitdieet veranderd in een hoopje lusteloosheid. De eiwitten die je lichaam binnenkrijgt zijn veel moeilijker te verbranden dan koolhydraten en vetten.

Om de eiwitten te verbranden is dus veel energie nodig en die energie haalt je lijf uit opgeslagen vet. Als je zonder eiwitdieet aan het afvallen gaat door calorieën te tellen wordt energie voor verbranding gehaald uit vet maar ook uit je spieren. Eiwitten hebben echter een spieropbouwende werking. Bij een eiwitdieet blijven je spieren dus bespaard en wordt alle energie alleen uit je vet gehaald. Je dwingt met een proteïne dieet je lijf als het ware om vetten te gebruiken voor verbranding. En daarvan val je af.

Bedenk daarbij wel dat als jij veel gaat eten omdat ‘het nou eenmaal eiwitten zijn’ je niet afvalt. Als je hetzelfde aantal calorieën binnenkrijgt als wanneer je geen eiwitdieet zou doen dan verlies je geen gewicht.

Waar zitten eiwitten in?

Eiwitten zitten in veel verschillende voedingsmiddelen. Je kunt veel eiwitten halen uit peulvruchten, vis, vlees en natuurlijk ei. Kies voor een gezond eiwitdieet producten uit de beroemde schijf van vijf. Dit zijn:

● Vis (vooral vette vis)
● Schaal- en schelpdieren
● Peulvruchten
● Onbewerkt vlees (zoals bijvoorbeeld kipfilet, (extra) mager gehakt, biefstuk, hamlap en mager lamsvlees)
● Eieren
● Tofu en tempé
● Kant-en-klare vegetarische burgers, stukjes of balletjes met niet te veel zout

Voordelen van een eiwitdieet

Je zag ze al even snel voorbij komen, het eiwitdieet heeft nogal wat voordelen. We zetten ze even voor je op een rij. Het eiwitdieet zorgt ervoor dat:

● energie wordt gehaald uit vet en niet uit je spieren.
● je geen hongergevoel hebt.
● je spieren sterk blijven door de opbouwende werking van de eiwitten.

Is het eiwitdieet gezond?

Het is wel duidelijk dat het eiwitdieet een aantrekkelijke manier is om af te vallen. Maar is het ook gezond? De meningen zijn erover verdeeld. Op korte termijn levert het eiwitdieet inderdaad erg goede resultaten op, maar naarmate mensen langer met dieet bezig zijn liggen er potentiële gevaren op de loer. Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat proteïne gebaseerde diëten de concentratie van het intensief onderzochte aminozuur homocysteïne verhogen. Dit aminozuur wordt in verband gebracht met een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Bovendien zou het innemen van veel eiwitten slecht kunnen zijn voor je darmflora en je nieren. Het zou dan vooral gaan om consequenties van lang diëten. Of de conclusies van de bevindingen van alle onderzoeken kloppen, daar zijn de meningen over verdeeld.

Om het zekere voor het onzeker te nemen wordt door veel diëtisten aangeraden om het eiwitdieet 3 tot 6 maanden te doen om echt af te vallen. Daarna kan het in lichtere mate worden voortgezet.

Bronvermelding / referenties / achtergrond literatuur:
https://resource.wur.nl/nl/show/Eiwitdieet-mogelijk-slecht-voor-hart.htm
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx#blok3

3 reacties

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *