Tips om overtollige kerstkilootjes te voorkomen en verliezen

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Hoewel heel wat mensen zichzelf wijsmaken dat je niet dik wordt van wat je eet tussen kerst en nieuw, maar eerder van wat je eet tussen nieuw en kerst, liegt de weegschaal doorgaans niet. Studies insinueren weliswaar (ja, daar is echt onderzoek naar gedaan) dat we tijdens de feestdagen gemiddeld maar 500 tot 600 gram aankomen, maar dan zal je vaststellen dat uitgerekend jij ver boven dat gemiddelde zit. Nee, de enige plausibele verklaring is dat deze ‘onderzoeken’ zijn gehouden onder een select gezelschap van toegewijde asceten.

Met gulzige teugen genieten, gewoon omdat het kan

Amuses van paté, spekjes en gekarameliseerde sjalotjes, overheerlijke bladerdeeghapjes, oliebollen en kerststronken. Wie begint er nu niet spontaan te watertanden? En dan hebben we het nog niet gehad over een Grande Bouffe van fondue, dennenappeltjeskroketten en tompouces die zo misdadig lekker zijn dat ze het moesten verbieden. Bij de gedachte aan zoveel lekkers alleen al moeten ook de meest fanatieke gezondheidsfreaks voor de bijl. Dat alles overgoten met een cavaatje hier en een portootje daar, tijdens de gezelligste tijd van het jaar mag de riem er gerust even af.

feestdagen kilo's

Kerstkilo’s verliezen, meer dan een goed voornemen alleen

En nadat de Bourgondische spijzen afgeruimd zijn, zetten we het knopje van de broek nog even open om nog een apfelstrudel en een bolletje vanille-ijs naar binnen te werken. Maar wanneer datzelfde broekknoopje op 2 januari niet meer toe gaat, slaat de paniek – en vooral het schuldgevoel – ongenadig toe. Dan maakt de feestvreugde plaats voor goede voornemens en die overtollige kerstpondjes kwijtspelen staat helemaal bovenaan het prioriteitenlijstje.

Een van de grootste problemen van afvallen na de feestdagen, is dat mensen zich nogal eens vergalopperen. Maar hoogmoed komt voor de val. Te snel gewicht verliezen, kan bovendien leiden tot verschillende gezondheidskwaaltjes zoals voedingstekort, nierstenen en een verzwakt immuunsysteem – en vooral dat laatste kunnen we in tijden van pandemie missen als kiespijn. In plaats van een snel crashdieet, maak je beter werk van een duurzame aanpassing van je levensstijl.

Tips om overtollige kerstkilootjes te verliezen

Het enige wezen dat zich vol kan vreten en door even te slapen er weer zo mooi als een vlinder kan uitzien, is een rups. Gelukkig zijn er wel enkele trucjes die het verschil kunnen maken en die de obligate gezondheidsmanie in januari toch iets lichter verteerbaar maken.

Geen overschotjes

Eten weggooien is zonde. Maar de overschotjes van de feestdagen in de koelkast laten staan, gaat de verleiding om er toch weer van te smullen alleen maar erger maken. Nadat je een dag op je tanden hebt gebeten, heeft dat restje gevulde kalkoen echt niet veel nodig om je overstag te doen gaan. En het is natuurlijk ook gewoon heel ongezond om ’s avonds laat nog te snacken. Om met een schone lei te beginnen, geef je je portie overschotjes beter aan Fikkie!

Sport zonder te overdrijven

Januari is wellicht de maand waarin de sportscholen de beste zaakjes doen en de meeste nieuwe abonnees verwelkomen. Maar eigenlijk moet je niet als een kip zonder kop beginnen te fitnessen. Wanneer je enkele weken hebt stilgezeten en nu dan plotseling vijf dagen achter elkaar met gewichten gaat liggen zwoegen, ben je gedoemd om te mislukken. Doe het dus allemaal een beetje langzamer aan en bouw het tempo geleidelijk op!

Water, water en nog eens water

Nu we constant aan het bewegen zijn om gewicht te verliezen, zou je haast vergeten om genoeg water te drinken. En dat is precies wat je niet wil. Chronische dehydratatie zorgt ervoor dat je hart harder moet pompen en daardoor vergroot de kans op beroertes. Maar genoeg water drinken is niet alleen goed voor je hart, het helpt ook om de drang naar vettig eten te verminderen. Meer nog, wanneer we denken dat we honger hebben, hebben wij vaak eigenlijk gewoon dorst. Naast het feit dat water je een vol gevoel heeft, helpt het ook om al die ongezonde feestspijzen en -dranken weg te spoelen en om eindelijk terug gezonder te gaan leven.

Blijven eten

Na al dat binge-eten zou je misschien enkele maaltijden willen overslaan. Maar daar krijg je uiteindelijk alleen nog maar méér honger van. En dat maakt het moeilijker om je aan je dieet te houden. Het belangrijkste is dat je je proteïnegehalte op peil houdt. Zorg er dus voor dat je genoeg eieren, kwark en yoghurt in je koelkast hebt staan om die kleine hongertjes in de loop van de dag te stillen. Indien je niet zo bent van de zuivel, of een veganistische levenswijze aangemeten hebt, dan kun je shakes overwegen. Daar waar de slaatjes en worteltjes tijdens het kerstdiner louter decoratief waren, verdienen ze nu de hoofdrol op je bord.

Andere alcoholische drankjes

Uiteraard gaan we je niet vertellen om te stoppen met drinken. We zouden niet durven. Al zijn er in Dry January een stijgend aantal mensen die de drank een maand (ja, eenendertig volle dagen!) afzweert. In de plaats daarvan kan je echter ook enkele subtiele veranderingen doorvoeren. Laat dat glas rode wijn bijvoorbeeld staan voor een bittere Gin & Tonic of leng je glas witte wijn aan met spuitwater (sorry, wijnkenners, het doel heiligt de middelen).

Slaap je slank!

Dit advies klinkt gewoon te goed om waar te zijn. Maar toch schuilt er een beetje grond van waarheid in. Van slecht slapen kom je namelijk bij. Te weinig slaap bevordert de aanmaak van cortisol. Dit stresshormoon fluistert je lichaam in om energie te bewaren voor de wakkere uren. Anders gezegd: je bent meer vatbaar om vet te kweken. Een kwalitatieve nachtrust en tussendoor een schoonheidsslaapje helpt om dat cortisolgehalte onder controle te houden. Je slank slapen, kan het nog beter worden?

Maaltijdrepen

Ja, toch wel, want er zijn zelfs kant-en-klare oplossingen om je goede voornemens een kickstart te geven: maaltijdrepen! Maaltijdrepen zitten boordevol goede dingen die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren, zonder dat je een Kilimanjaro groentjes moet bikken. Een maaltijdreep bevat tussen de 200 en 250 calorieën en voldoende vezels, eiwitten, koolhydraten, en vetten, om je honger te stillen. Omdat ze ook mineralen en vitamientjes bevatten, kom je ook wat dat betreft niets tekort. Met zo’n reep kan je gemakkelijk een maaltijd overslaan en toch genoeg voedingsstoffen opnemen.

Een goed begin van het jaar is het halve werk!

Ga altijd voor slimme en gezonde aanpassingen van je levensstijl. Drink genoeg water, beweeg regelmatig, eet evenwichtig en slaap voldoende. Het enige wat je nodig hebt is een beetje toewijding en discipline. En door alvast die overtollige kerstkilo’s te verliezen, zet je de toon om nog meer goede voornemens in te lossen!

1 reactie

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.