Calorieën verbranden doe je met traplopen!

De trap nemen in plaats van de lift. Voor veel mensen is het een hele uitdaging.

Iedereen heeft het wel eens gehoord, neem de trap in plaats van de lift. Sommige denken, ik heb geen lift, ook niet op het werk en ik loop altijd al trap. Toch kan je het als een uitdaging gaan zien, ga expres voor elke wisse was naar boven en weer naar beneden. Denk bijvoorbeeld aan de wasmand: niet ineens naar boven, maar die beneden laten en beetje bij beetje via de trap naar de verschillende kamers boven brengen. Of ga 3x per dag, bijvoorbeeld na het ontbijt, lunch en avondeten 10 keer de trap op en af. Waarom? Omdat het goed voor je is?

Voordelen:traplopen voor kcal verbranden
– Traplopen is voor iedereen makkelijk te doen (op eigen tempo en bouw het tempo op)
– Je hoeft er niets speciaals voor te kopen of ergens lid van te worden.
– 2 min traplopen heeft al een positief effect op de calorieverbranding, vooral als je dit meerdere malen per dag herhaalt heeft het een groot effect op je suiker, cholesterol en je gewicht natuurlijk.
– Traplopen is intensiever dan bijvoorbeeld joggen, in de helft van de tijd verbrand je namelijk hetzelfde aantal calorieën.
– Vetverbranding: ruim 280 kcal per 30 minuten.
– Conditie zal snel toenemen

Wil je afvallen, is het antwoord: neem de trap!

UMC Utrecht stimuleert traplopen met calorieënbordjes

Rekenvoorbeeld:

Hoeveel calorieën je verbrand is afhankelijk van je gewicht, je kan je voorstellen dat iemand van 120 kilo veel meer energie (=Kcal) nodig heeft om boven te komen dan iemand van 55 kilo.

Je kan eenvoudig uitrekenen hoeveel kcal jij per minuut verbrandt met traplopen, namelijk: 0,13 x je gewicht gebaseerd op normaal de trap op lopen. Ga je in een hoger tempo zal dit natuurlijk vele malen hoger zijn.

Als voorbeeld: weeg je 75 kilo, zal je dus 0,13 x 75 = 9.8 kcal per minuut verbranden. Ter vergelijking, had je de lift gepakt had je ongeveer 1 kcal verbruikt.

Ga jij de uitdaging met jezelf aan?

Dit bericht is geplaatst in Blog.

17 reacties

  1. Hallo,
    Kan je me het recept en bereidingswijze geven hoe ik die milk shakes zelf kan maken met verse bananen, mangos, ……. want die poeder milkshakes smaken me niet om elke dag te drinken.

    En schrijf me ook de kilocalerie er bij.

    dank bij voorbaat.

    • Hallo David,

      Onze shakes (bijv Mango Passionfruit) is zo lekker, dat je geen verse mango o.i.d. hoeft toe te voegen.

      Met vriendelijke groet,

      Team Be-Slank

  2. Hallo beste Be-Slank
    Leuk om te horen dat Traplopen Gezond is!!!
    Is niet te belastend voor mijn knieën?
    Even nog een vraag:
    Dus als ik van maandag t/m vrijdag 2 minuten op en neer trap zou lopen, hoeveel calorieën verbrand ik?
    Ik ben momenteel 57 kg ongeveer.
    Alvast bedankt en fijn weekend.
    Vriendelijke groetjes, María😃

    • Met een beetje creativiteit, kan je vrij makkelijk zelf bordjes of stickers laten bedrukken. Leuk voor je collega’s op het werk bijvoorbeeld 🙂 Beetje stimuleren om de trap te nemen i.p.v. de lift (met het oog op de goede voornemens en afvallen)

  3. Ik loop iedere dag 2x 200 treden op en af. Ben 75 Jr. En gezond. Is dit oké? Ga niet naar een sportschool en loop ook nog veel. Weeg 58 kl. Is

  4. Dat is best goed te doen, zonder al te veel inspanning. Naar de sportschool fietsen, terwijl je fulltime werkt en ook nog eens 110 als vrouw weegt, kost in zoverre energie dat dit niet op te brengen is. Thuis uit het werk een uurtje traplopen is dan beter te doen. 1. Je hoeft de deur niet uit. 2. Geen abonnementskosten van een sportschool. 3. De conditie verbetert waardoor je de hele dag beter doorkomt. In mijn geval: 0,13×110,9= 14,417 per minuut, x60= 865,02 voor een uurtje traplopen per dag. Dat in combinatie met een caloriebeperkt dieetadvies wat ik volg (1300 kcal per dag+geen snoep/koek/chips/frituur+2 stuks fruit+4 boterhammen met mager beleg+ 200 gr groenten per dag en 100 gr vlees of vis) moet dit ondanks een traagwerkende schildklier wel helpen om mijn streefgewicht te bereiken van 75kg. Ik vind dit wel hoopvol nieuws, om te lezen dat traplopen zoveel verschil kan maken.

  5. Pingback: Een lift zorgt voor extra comfort – De liften blog

  6. Hallo, wij hebben in Nederland een trap met 508 treden, zijn ongeveer 22 etages. Ik ga elke 2e dag iets meer dan een uur rennen. Doordat je zoveel vocht verliest, drink je ook veel meer water. Als ik dan af en toe 2’dagen pauze neem, dan pas zie ik dat ik gewicht kwijt ben. Maar als ik om de dag ga, lijkt het alsof het afvallen langzamer gaat.

    • Hallo Richard,

      Hoe warmer het is, hoe meer calorieën je verbrandt met traplopen. Succes met traplopen 🙂

      • Als gezondheidsdeskundige vraag ik mezelf soms af hoe mensen een afslanksite kunnen vertegenwoordigen zonder zelf deskundige kennis in huis te hebben.

        Natuurlijk verbrand je niet meer calorieën als het warmer is! Als het warmer is, zweet je meer. De weegschaal zal uiteindelijk zeggen dat je lichter bent, maar dat is puur omdat je (te) veel vocht bent verloren! Als je met traplopen meer calorieën wil verbranden dan moet je lánger traplopen, of met extra gewicht, zoals een gevulde rugzak, trap gaan lopen. Warmte doet er niks aan af, enkel dat je met flinke warmte de inspanning minder lang vol zult houden en uiteindelijk dus minder calorieën zult verbranden dan bij temperaturen tussen de 15 en 20 graden.

        • Beste Karin,
          Bedankt voor je reactie, kritisch zijn vinden we altijd goed. Toch kunnen wij je echt blij maken met dat ook jij in de zomer meer kcal verbrandt met traplopen.
          Want je lichaam verbrandt wel degelijk meer kcal als het warm is. Immers als het buiten koud of kouder is, houd je lichaam zijn warmte vast. Maar… als het buiten of in Mexico warm is, dan moet je lichaam deze warmte kwijt. Dit gaat met name via je zweetklieren. Hoe warmer het is, hoe meer bloed je hart naar je huid moet pompen om de warmte af te leveren. Dit pompen kost het lichaam extra energie en dus verbrand je meer calorieën.
          Wees gerust, ons team heeft voldoende deskundige kennis in huis 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *