Het belang van water drinken tijdens je dieet

Het is zeer belangrijk wanneer je een dieet volgt om voldoende water te drinken. Afgezien van je vochthuishouding , kan drinkwater je daadwerkelijk helpen om gewicht te verliezen. Water onderdrukt de eetlust en helpt het lichaam het metabolisme(stofwisseling) te versnellen, waardoor je lichaam het vet kan verbranden. Verder helpt het ook het lichaam om voedsel te verteren en toxinen vrij te maken tijdens het afvallen en kan constipatie en hoofdpijn voorkomen. Door voldoende water te drinken zal je ook alerter zijn en energieker voelen.

Onderzoek heeft aangetoond dat het drinken van minder / onvoldoende water de vetafzettingen zal toenemen, terwijl het drinken van meer water daadwerkelijk de hoeveelheid vet kan verminderen. Dit komt omdat de nieren water nodig hebben om goed te werken, en als ze dat water niet krijgen, springt de lever bij om te helpen. Een van de belangrijkste taken van de lever is om opgeslagen vet te metaboliseren in energie, maar als het de nieren moet helpen, dan kan het deze baan niet doen en dus blijven de vetten in het lichaam.

Hoeveel water moet je drinken?

De hoeveelheid water die je nodig hebt verschilt van persoon tot persoon, afhankelijk op basis van je eigen dorstniveaus en mate van lichaamsbeweging, enz. Maar als een ruwe indicatie:

  • Vrouwen: moeten minimaal 2 liter per dag drinken
  • Mannen: moeten minstens 2,5 liter per dag drinken.

Belangrijk: Drink je water of thee in kleine hoeveelheden tegelijk (1 kopje per keer), maar vaak gedurende de dag. Het drinken van te veel water in een korte periode is gevaarlijk. 800ml is het maximum dat u per uur moet drinken. Luister naar je lichaam en gebruik je verstand.

Water drinken wordt aanbevolen, maar als alternatief:

  • Groene thee (geen fruitsmaakjes)
  • Koffie met mate (al verschillen hier de meningen wel over) en uiteraard alleen zwart zonder zoetje of suiker
  • Water met een smaakje d.m.v. fruit in stukjes met water in een fruitinfuser

Sporten en warmte beinvloeden je water behoefte

Je moet je waterinname verhogen als aan sport doet of als het een warme, droge dag is. Een ruwe indicatie zou zijn om nog eens 350 ml (1½ glazen) per 30 minuten te drinken.

Tips:

Blijf op schema met een waterfles. Als je weet dat je 2 liter per dag moet consumeren, vul dan een 1 liter fles met water en stel je het doel om tegen de middag de fles leeg te hebben. Of verdeel de dag in 4 dagdelen en nuttig 4 x een waterfles van 500ml.

Drink een glas water als je wakker wordt en als je weer naar bed gaat door een glas bij je bed te houden. Dit is 230 / 460ml van je dagelijkse waterbehoefte meteen.

Drink bij elke maaltijd een glas water. Als je 3 maaltijden per dag eet, dan is dat gelijk weer 690ml van je water inname. Maak je water op smaak om verveling te vermijden. Probeer fruit en kruiden toe te voegen zoals komkommer, basilicum, munt, gember, sinaasappel, aardbeien, citroenen of limoenen met een handige fruitinfuser of in een gewone lege fles. Wees creatief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *