Optimale vetverbranding tijdens het trainen

Als je thuis aan het trainen bent op de crosstrainer of op een fiets, is het handig om te weten hoe hoog je hartslag moet zijn om optimaal af te vallen. Als je deze regel aanhoudt, train je in het vervolg zo gunstig mogelijk!

Met onderstaande berekening kun je heel eenvoudig berekenen wat je ideale hartslag is bij het sporten.

Je rekent eerst je maximale hartslag uit; dit is 220- je leeftijd. Wanneer je 25 bent, is jouw maximale hartslag 195. Je ideale hartslag ligt tussen de 60% en 70% van 195. In dit geval is je optimale vetverbranding tussen de 117 en 136

Een groot voordeel hiervan is dat je je echt niet helemaal een slag in de rondte hoeft te sporten. Je kunt je tempo zelfs wat rustiger houden, om zo je hartslag niet te snel te laten stijgen.
Voor de meeste mensen is het wel bekend dat je 20 minuten moet bewegen voordat je gaat afvallen, zorg dan dat je een lekker muziekje op hebt staan of dat je op je hometrainer naar je favoriete soap kijkt.

Als je sinds lange tijd het bewegen weer op gaat pakken, zul je merken dat je hartslag soms ruim over de 140 heen zal gaan. Dit komt dan omdat je conditie nog niet goed genoeg is. Je verbranding ligt hiermee niet optimaal, maar dat veranderd wanneer je volhoudt met bewegen. Na verloop van je trainingen zie je, dat je hartslag naar beneden gaat, omdat je conditie verbeterd.

Succes met trainen!

Dit bericht is geplaatst in Blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *